Joku hoitaa

Kuvitellaan yhdenlainen tapahtumaketju urheiluseuran arjessa.

Seuran valmentaja saapuu harjoitushallille. Hallin ovessa on lappu, jossa kerrotaan että puolet tiloista on sinä iltana varattu yksityistilaisuutta varten. Harjoitukset on pidettävä täysin poikkeavissa olosuhteissa hallin kellaritiloissa. Valmentajan ei auta kuin unohtaa tekemänsä suunnitelma ja kehittää uusi sisältö harjoituksille.

– Seuroille on kyllä ilmoitettu tästä, sanoo hallin vahtimestari.

Harjoitusten jälkeen valmentaja vie ryhmänsä hallin aulaan. Samana päivänä seuran toimistolta on lähetetty vanhemmille tiedote, jossa kerrotaan seuran kesäleiristä. Yksi vanhemmista kysyy valmentajalta lisätietoja leirin sisällöstä ja hinnasta, koska ei ollut löytänyt tietoja seuran nettisivuilta. Valmentaja ei ole saanut kyseistä viestiä, eikä tunne seuran leirikäytäntöjä.

– En osaa auttaa, vastaa valmentaja.

Vanhempi käy vielä kotimatkalla seuran Facebook-sivulla tarkistamassa, olisiko siellä lisätietoa leiristä. Viimeisin julkaisu on kuitenkin parin kuukauden takaa, eikä seuran nettisivujenkaan selaaminen oikein onnistu kännykällä, joten hän päättää jättää asian selvittämisen tuonnemmaksi.

Samana iltana kyseinen vanhempi ja hänen lapsensa tapaavat kotipihalla naapurinsa, jolla on saman ikäinen lapsi. Naapurin lapselle haetaan parhaillaan uutta harrastusta ja kesällekin olisi hyvä keksiä jotain ajanvietettä. Naapuri oli jo käynyt seuran nettisivuilla, mutta ei ollut kiireessä löytänyt sieltä tietoja harrastusmahdollisuuksista.

– Kertoisitko vähän siitä teidän seurasta, pyytää naapuri.

Naapurin kysymys luo pohjan erinomaiselle markkinointimahdollisuudelle. Tiedämme ystävän antaman suosituksen voiman. Millaisen vastauksen uskot naapurin saaneen? Ja mitä jos nettisivuillakin olisi ollut heti vastassa selkeä esittely harrastusmahdollisuuksista ja maininta tulevasta kesäleiristä?

Se, millaisena seura näyttäytyy ulospäin on tärkeää. Eikä kyse ole pelkästään nettisivuista, vaikka ne ovatkin edelleen tärkeä käyntikortti ja usein ensimmäinen asia mitä potentiaalinen uusi jäsen seurasta näkee. Kyse on paljon muustakin. Onko seuran johdolla ja sen työntekijöillä, valmentajilla, vapaaehtoisilla ja jäsenillä sama ymmärrys seuralle tärkeimmistä asioista? Välittyykö sama viesti myös kaikilta seuran virallisilta kanavilta?

Pienilläkin korjausliikkeillä päästään lähemmäs erinomaista kokonaisuutta.

  • Yhteystiedot helposti löydettäväksi nettisivuilla ja muilla kanavilla
  • Nettisivujen sisältö ajan tasalle
  • Nettisivujen käytettävyys kuntoon
  • Somekanavien hyödyntäminen maksimiin sisältösuunnitelman avulla
  • Toimiva, helposti seurattava sisäinen kanava seuran työntekijöille

Kun asiat toimivat kokonaisuutena, seuran jäsenet ovat tyytyväisempiä ja ohjaajat sitoutuneempia. Samalla arki rullaa paremmin ja ylimääräiset yhteydenotot seuran toimistolle vähenevät. Toimistolla jää enemmän aikaa toiminnan kehittämiseen. Tyytyväisyys näkyy ulospäinkin ja seura näyttäytyy kiinnostavana yhteisönä jossa olisi kiva olla mukana.

Moni pieneltä tuntuva asia saattaa olla olennainen osa isompaa kokonaisuutta. Aika ei kuitenkaan aina riitä kaiken hoitamiseen, vaikka haluaisikin. Jostain pitää tinkiä ja asiat jäävät helposti ”joku hoitaa”-asteelle.

Mutta hei – kaikkeahan ei tarvitsekaan ehtiä tehdä itse.

Lue lisää Volttimedian viestintäpalveluista. Laitetaan yhdessä viestintä kuntoon.

Julkaistu kohteessa Volttimedia blogi Merkitty: , ,
0 comments on “Joku hoitaa
1 Yhteydet/Seurannat varten "Joku hoitaa"
  1. […] viestintä osana seuran viestintäsuunnitelmaa – yksi asia lisää tehtävälistalle. Joku hoitaa? Vai olisiko tässä asia johon tartumme yhdessä ennen kuin syyskausi painaa […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*